Choď na obsah Choď na menu
 


VÝBER OSOBNÉHO TRÉNERA

18. 12. 2011

Výber a funkcie osobného trénera v posilňovni

Určite ste už niekoľkokrát počuli o význame, postavení a činnostiach trénerov v posilňovniach. Často sa dočítame alebo počujeme, že niekto je tréner, niekto inštruktor, cvičiteľ a podobne. V podstate ide o označenie niekoho, kto orientuje, vedie, vyzná sa vo veci, upozorní na chyby, poradí atď..

Skúsme interpretovať postavenie a funkciu trénera v športe všeobecne. Čo si bežný človek vlastne pod týmto pojmom predstavuje a čo od neho očakáva?

Tréner by mal byť niekto, kto má na určitú športovú činnosť patričné vzdelanie so špeciálnym zameraním, človek s metodickými, pedagogickými, ale aj psychologickými znalosťami. Áno, úloha trénera je aj vzdelávacia. Inou otázkou už je, že bežná športová a telovýchovná prax často ukazuje niečo úplne iné.

 

Dnešné fitnescentra kvantitou a kvalitou prístrojového vybavenia, ako aj celkovou štruktúrou často prevyšujú kvality ich trénerského a metodického zabezpečenia. Ešte stále je málo vysokokvalifikovaných trénerov a cvičiteľov v porovnaní s tými slabšími, menej produktívnymi.

Naskytá sa nám otázka, ktoré sú hlavné dôvody tohto stavu. Zdá sa, že v prvom rade je to príčina finančná a ekonomická. Jednoducho kvalitný tréner je drahý a stojí veľa peňazí - čiže v reči širokej verejnosti sa takpovediac nevypláca. Ďalší dôvod je v rozdielnosti a nejednotnosti školiacich spôsobov, kde je to bez jednotnej metodiky, bez kooperácie a bez pedagogickej koordinácie.

Môžete si položiť nasledujúce otázky:
Ako by to teda malo v praxi vyzerať? Čo všetko by mal dobrý tréner fitness ovládať? Ako by mal svoju činnosť organizovať? Ako by sa mal chovať a takto by sme mohli pokračovať ďalej.

Tréner, cvičiteľ alebo inštruktor, nech už použijeme akékoľvek označenie tejto profesie, mali by mať spoločného menovateľa a tým je kvalita! Z čoho by táto kvalita mala pozostávať?

Vzdelanostná úroveň a odborné znalosti

Je nevyhnutné mať k funkcii a postaveniu zodpovedajúce vzdelanie. Všeobecné vzdelanie ako samozrejmosť a k tomu trénerské školenie zamerané na potreby fitness.

 

Pri vyšších stupňoch vzdelania, ako sú učiteľ telesnej výchovy, lekár, fyzioterapeut a podobne, by malo byť dodatočné školenie v smere fitness. Tieto profesie sú dobrým predpokladom pre trénerskú činnosť, ale automaticky nezaručujú kvalitu.

Slušná úroveň vedomostí

Žiaden diplom ani iný doklad nezaručuje automaticky objektívne a dostatočné vedomosti jednotlivca. Preto je potrebné pravidelné doplňovanie vedomostí. Ide najmä o vedomosti fyziologické, biologické, metodické, dietetické, prvú pomoc a iné. Tréner fitness sa musí neustále učiť a napredovať.

Nadobudnuté skúsenosti

Faktory, ktoré sa samozrejme nedajú ani kúpiť, ani nahradiť čerstvým diplomom. Všetko potrebuje svoj čas a len odpracované roky prinesú ozajstnú kvalitu a k tomu je potrebná trpezlivosť a čas.

Vystupovanie trénera a jeho prejav

Jeden z najdôležitejších faktorov úspechu vo vzťahu tréner a klient. Je nevyhnutné byť upravený (oblečenie, vzhľad), vystupovaním urobiť hneď nazačiatku ten najlepší dojem, byť úctivý, slušný a dostatočne prístupný. Dbať na príjemný hlas a tón, byť trpezlivý a tolerantný. Neupravený vzhľad, povýšenecké chovanie, často aj arogancia a netrpezlivosť voči klientovi sú základom neúspechu.

Rozdielny prístup

Je to veľmi dôležitá, no málo zdôrazňovaná schopnosť v bežnej fitness praxi. Klientela fitness sú ženy a muži zhruba vo veku povedzme od 15-75 rokov (prípadne aj vyššie). A k tomu tréneri prevažne vo veku približne od 20 do 35 rokov.

Zákonite teda hrozí šablónovitosť poskytovaných služieb na základe nepochopenia vekovej rozdielnosti, ale i rozdielov pohlavia, povolaní, fyzickej kondície a pod. Nerešpektovanie uvedených a ďalších rozdielov priamo navádza k chybám.

 

Samozrejme nie je jedno s kým má tréner dočinenia, či je to 20-ročná slečna, 35-ročný muž, 55-60 roční seniori, vychudnutý alebo obézny typ človeka a podobne. Tu je treba vedieť citlivo diferencovať a podľa toho aj konať a určovať postup. Nie je to vždy jednoduché, treba sa to naučiť.

Vzdelávacie a psychologické vlastnosti

Už odznelo, že fitness tréner je aj pedagogická funkcia resp. povolanie. Ak niekomu ponúkame niečo nové, vedieme ho na správnu cestu, opravujeme ho a vysvetľujeme mu, tak ho aj učíme. Ak k tomu má tréner aj schopnosti psychologicky pôsobiť, je to len vítané. Povedzme presvedčiť psychicky labilných klientov pre dlhodobý tréning, alebo presvedčiť iných, aby tréningový proces neprerušili.

Schopnosť zosúladiť prax s teóriou

Je dôležité vedieť interpretovať získané vedomosti v každodennej trénerskej činnosti. Ide o veľmi dôležitý kvalitatívny faktor.

Schopnosť dobrej organizácie

Tréner fitness má byť orientovaný nielen na individuálnych záujemcov. Čo ak prídu na dlhodobé posilňovanie celé športové kolektívy. K dispozícii sú len obmedzené počty prístrojov a náradia a zrazu je tu 10-15 športovcov a majú na to len obmedzený čas. Treba zobrať rozum do hrsti a pripraviť program tak, aby si všetci zatrénovali, zbytočne nepostávali a aby dostali do tela a boli spokojní. Schopnosť organizovať a účelne využiť čas patrí tiež k tejto profesii.

Činnosti mimo individuálneho prístupu

Je to jedna z najvážnejších úloh a povinností fitcentra. Obrazne povedané, ak aj tréner nemá nijaký termín s konkrétnym klientom, tak nesedí pri nápojovom pulte, ale ide do terénu, t.j. medzi cvičiacich. Všíma si priebeh tréningov, nadväzuje rozhovory k veci, všíma si chyby, koriguje, vysvetľuje a na pochybnosti správne argumentuje.

Veľmi dôležité je dať pri oprave chýb správnu, odborne fundovanú odpoveď na
otázky typu: „Ale prečo?" Správna argumentácia, naviac vedená priateľským tónom, zvyšuje autoritu trénera.

Mať pod palcom dianie v posilňovni a schopnosť priestorového videnia

Periférne videnie je termín známy skôr z kolektívnych športov, ale v každodennej pracovnej činnosti fitcentra veľmi dôležitý. Keď tréner vojde do tréningových priestorov, obzrie sa vôkol a hneď by mal postrehnúť, kde sa chybne cvičí, kde je nesprávna výška sedadiel na ergometri, nezodpovedajúca záťaž, nevhodná dĺžka prestávok medzi sériami, pasívne odpočinky (sedenie, prípadné ležanie pri strojoch) miesto aktívnych, príliš dlhé a hlasné diskusie, ktoré rušia spolucvičiacich a podobne. Komunikácia je samozrejmá aj potrebná, nemá však prekročiť únosnú mieru. Je to tiež vec trénera.

Na záver k tejto tematike sa žiada poznamenať, že celková náplň a povinnosti trénera vo fitness sú skutočne komplexné a mnohotvárne. K všeobecnej odbornej starostlivosti o individuálne trénujúcich stále viac pribúdajú rôzne formy skupinových tréningových foriem, rehabilitačné formy, akcie pre seniorov, semináre a ďalšie. A to všetko kladie vysoké nároky na tých, ktorí sa rozhodnú pre toto nové a moderné povolanie.

 

 

 

 

Zdroj: fitexpres.sk